Sunday, July 13, 2014

Kuih Raya

Assalamualaikum.... Who's hungry? I've got some good news for  you. I dapat buat kuih raya harini. Hooray. But first, today actually my adik's birthday la. Amin. And he is 17 years old already. Can't believe I got a brother that old. Haha. Yet, he's a lot lot lot TALLER than me. Even my nenek once said my adik yg tinggi2 tu.

At the end of the day, I made actually 2 kuih raya. 1 is Semperit Cina, or some may call it as Kuih Dahlia. My mum teached me the recipe, plus I tengok2 jugak kt buku 'Saji'. Huhu. With some handy dandy helps, the kuih turns out great. Macam mana I tahu? Time buka puasa lah I makan okay. Bukan time petang2 tu.

Tapi my 2nd kuih x berapa menjadi sangat.. That is very sad. Its my first time baking it. Biskut Arab my mum said. That's the name. We added the mixture macam mixture biasa, but then add some ghee. My mum yang suruh taw. I tak tahu ape2. Then we made bulat2 kecil with a roasted hazelnut inside it. Macam yummy kn?

Bile masuk oven, plan nk tunggu 10-15 minutes. Then Aisyah check up on the oven, katanya, the bater still lembik. So left it another 10 minutes. But the result is the same. Bau da keluar dah, nk kata macam hangus pun ade. Tapi bater still sama, x berubah pun. Last2 I keluar kn je and let it cool.

My mum actually keluar with my dad time tu. Bile die balik, I terus la report what happen.. Die pergi la tengok the 'kuih'. As she touches it, like I said, the kuih is kinda sticky to your hand, you know. The bater I mean. Last2 bile die try makan buka puasa tu, terasa la flavornye yang pahit yang amat!!

Ini semua kerana hazelnut yg ade dalam kuih tu is fully burn!! Oh my... like kinda black la jugak.
With a sad sad heart, she recomend to throw the kuih as it cannot be saved. Huhuhu.. Xdapat la merasa biskut arab sangat.

No comments:

Post a Comment